Vertrouwenspersoon - basisopleiding
Omschrijving
We hebben de wettelijke verplichtingen (KB 10 april 2014) die duidelijk aangeven dat we het belang van psychosociale risico’s op het werk niet mogen onderschatten. Zaken zoals stress, werkdruk en pesten op het werk zijn problemen die niet over het hoofd mogen zien. Deze risico’s hebben sowieso een impact op ons als individu, op de organisatie en op de maatschappij. Het is de taak van de vertrouwenspersoon om gepast te kunnen reageren op deze problemen.
Deze basisopleiding heeft als doel om de toekomstige vertrouwenspersoon tools aan te reiken om te kunnen omgaan met de meest voorkomende psychosociale risico’s op het werk. De vertrouwenspersoon wordt ook op de hoogte gebracht van het wettelijke kader. Daarnaast leren we diverse interventie- en communicatietechnieken aan.
Wat zegt de wet?
De aanwijzing van een vertrouwenspersoon is verplicht voor werkgevers die 50 of meer werknemers tewerkstellen.
Voor werkgevers die minder dan 50 werknemers tewerkstellen is de aanduiding van een vertrouwenspersoon een mogelijkheid. Enkel wanneer alle leden van de vakbondsafvaardiging, of bij afwezigheid hiervan, alle werknemers, hierom verzoeken, zal deze werkgever hiertoe verplicht zijn.
Moet de vertrouwenspersoon deel uitmaken van het personeel?
Wanneer de werkgever 50 of meer werknemers tewerkstelt, moet minstens één van de aangeduide vertrouwenspersonen deel uitmaken van het personeel van de werkgever.
Hetzelfde geldt voor een werkgever met 20 of meer werknemers die enkel beroep doet op een preventieadviseur psychosociale aspecten van een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. Als hij een of meer vertrouwenspersonen aanstelt, moet ten minste één van hen een personeelslid zijn.
Dit garandeert dat de werknemers steeds toegang hebben tot een vertrouwenspersoon die voldoende kennis heeft van de structuur, de werking en de cultuur van de onderneming.
De werkgever die minder dan 20 werknemers tewerkstelt, behoudt bij de eventuele aanwijzing van een vertrouwenspersoon de keuze tussen een personeelslid of een vertrouwenspersoon die extern is.
Programma
Dag 1
- Wetgeving rond vertrouwenspersoon/psychosociale aspecten op het werk
- Het welzijnsbeleid van een onderneming: het dynamisch risicobeheersingssysteem
- De taken en plichten van een vertrouwenspersoon
- Psychosociale risico’s op het werk zoals pesten, ongewenst seksueel gedrag, stress...
- Inleiding tot het begrip ‘risicoanalyse’ - methodieken om een risicoanalyse op te stellen
Dag 2
- De verplichtingen van de werkgever/hiërarchische lijn/e.a.
- De taken en plichten van een vertrouwenspersoon
- Valkuilen tijdens de rol van vertrouwenspersoon
- Methodieken om aan ‘zelfbescherming’ te doen als vertrouwenspersoon
- Deontologie
Dag 3
- Vaak voorkomende situaties waar een vertrouwenspersoon kan ingeschakeld worden/mee te maken krijgt
- Formele en informele psychosociale interventie
- Inoefenen van casussen
- Terugkoppelingen van casussen en aanleren van vraagtechnieken
Dag 4
- Wat is een conflict?
- Hoe tussenkomen bij een conflict?
- Conflictbeheersing
- Wanneer bemiddelen?
- Inoefenen van casussen
- Aanleren van gesprekstechnieken
- Advies geven
- Emoties kaderen
Dag 5
- Wat bij een trauma op het werk?
- Doorverwijzingen
- Welke gespreksvorm gebruiken bij stress/burn-out
- Ondersteuning bieden
- Evaluatie
Data
14/05/2024 09:00 - 17:00 | |
Sint-Niklaas |
21/05/2024 09:00 - 17:00 | |
Sint-Niklaas |
28/05/2024 09:00 - 17:00 | |
Sint-Niklaas |
04/06/2024 09:00 - 17:00 | |
Sint-Niklaas |
11/06/2024 09:00 - 17:00 | |
Sint-Niklaas |
Partners / Subsidiemogelijkheden
Praktische informatie
Startdatum: 14/05/2024 | ||||
Stationsplein 1 |
||||
Veiligheid | ||||
|
||||
12 vrije plaatsen |
14/05/2024
Meer informatie
Opleidingsadviseur
Gerelateerde opleidingen
EHBO basis - 2 dagen
17/06/20242Oost-VlaanderenEHBO bijscholing
08/05/20247Oost-VlaanderenEHBO basis - 2 dagen
22/05/202410Oost-Vlaanderen